Rzeszowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 od obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej. Zadanie zrealizuje firma Promost Consulting.
Na realizację zadania wykonawca będzie miał 21 miesięcy, a jego wartość to 3 682 398,60 zł.
11 kilometrów nowej drogi
Odcinek, na który podpisano umowę, będzie liczył około 11 kilometrów długości. Zakres prac wykonawcy obejmuje przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.
Działania te oraz uzyskanie decyzji środowiskowej będą niezbędne do przejścia do kolejnego etapu, czyli prac przygotowawczych w zakresie koncepcji programowej. Na jej podstawie określony zostanie zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.
Nowy przebieg DK9
Generalna Dyrekcja łącznie planuje nowy przebieg drogi krajowej nr 9 w województwie podkarpackim w trzech fragmentach od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4.
W drugim z nich –
od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby o długości 19 kilometrów trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty, a na
14-kilometrowym odcinku od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 trwa sprawdzanie ofert.
Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla tych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.
GDDKiA przypomina, że DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Powoduje to też znaczne utrudnienia w płynności przejazdu.
Droga krajowa nr 9 również krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na rozbudowę, co ma pozwolić na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Zamawiający wierzy, że te działania poprawią komfort i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, zarówno w stronę Warszawy czy Radomia, jak i granicy ze Słowacją w Barwniku.